recruitment business partner
Waarom een sterke band met je recruitment business partner essentieel is voor succes
oktober 10, 2024

Werven in een krappe arbeidsmarkt

oktober 10, 2024

Werven in een krappe arbeidsmarkt

In een krappe arbeidsmarkt is de concurrentie om toptalent hevig. Bedrijven moeten proactief en innovatief zijn om de beste kandidaten aan te trekken en in dienst te nemen. 

Werkgeversmerk versterken

De huidige generatie kijkt niet alleen meer naar salaris, alhoewel dit nog steeds een van de belangrijkste componenten is. Zorg ervoor dat dit in ieder geval concurrerend is. Maar het totale plaatje geeft uiteindelijk de doorslag. Hoe ziet de thuiswerkregeling eruit, kunnen mensen hun werktijden flexibel indelen (bijv. starten tussen 07:00-09-00 uur). Is er een opleidingsbudget, hoe ziet de pensioenregeling eruit, is er een vitaliteitsbudget? Allemaal zaken die de kandidaat in overweging neemt om voor jou te kiezen en om bij jou te blijven. Kortom; promoot je bedrijfscultuur, voordelen en kernwaarden om jouw organisatie aantrekkelijk te maken voor potentiële kandidaten.

Gestroomlijnd wervingsproces

De “candidate journey” is een steeds vaker gehoorde term, maar wat betekent dat eigenlijk? Een snel en efficiënt wervingsproces is belangrijk en kan er tevens voor zorgen dat je een kandidaat binnenhaalt voordat de concurrentie dat doet. Wees helder in je communicatie, manage de verwachtingen en kom afspraken na. Nadat de kandidaat voor jou gekozen heeft moet hij zich ook welkom en thuis gaan voelen in de organisatie. Daarom is een goede ‘onboarding’ enorm belangrijk in de eerste werkweken. Maak een helder plan zodat de kandidaat de organisatie, collega’s, systemen en processen snel eigen kan maken en zelfverzekerd aan de slag kan.

Mogelijke uitdagingen

Door de schaarste aan kandidaten neemt de concurrentie toe en dat kan effect hebben op de looneisen. Belangrijk is dat het salarisniveau in overeenstemming is met de zwaarte van de functie. Een kandidaat moet kiezen voor bovengenoemd totaalplaatje en dat kan betekenen dat je soms ook ‘nee’ moet zeggen tegen onrealistische eisen. Zo voorkom je dat je door een overhaaste beslissing een mogelijke slechte aanname gaat doen.

En dan kan het wat langer duren om de juiste kandidaat te vinden, wat invloed kan hebben op de productiviteit en de werkdruk op bestaande medewerkers kan verhogen. Investeer daarom op tijd in training en ontwikkeling van je huidige medewerkers en creëer een interne talentenpool voor toekomstige vacatures. Deze interne doorgroeimogelijkheden kunnen ook de uitstroom van bestaande medewerkers beperken.

Conclusie

Werven in een krappe arbeidsmarkt vraagt om een strategische en doordachte aanpak. Door een solide wervingsstrategie te ontwikkelen, kan je deze uitdagingen het hoofd bieden en het juiste talent voor je organisatie aantrekken.

Genius Recruitment helpt je graag een solide wervingsstrategie op te zetten. Neem contact met ons op en we bespreken graag wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.

 
 
 
Werven in een krappe arbeidsmarkt
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. Door uw gebruik van deze website voort te zetten, stemt u in met dit gebruik van cookies en vergelijkbare technologieën.
Lees meer
nl_NL
Chatten
Neem contact op!
Hallo! Kunnen we je helpen?